Nepal-Thailand-Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Willemien, Irene, Sterre (3) en Jelle (1) - WaarBenJij.nu Nepal-Thailand-Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Willemien, Irene, Sterre (3) en Jelle (1) - WaarBenJij.nu

Nepal-Thailand-Cambodja

Door: willemienkasteleyn

Blijf op de hoogte en volg Willemien, Irene, Sterre (3) en Jelle (1)

06 Mei 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Dag 4 in Kathmandu heb ik een stadswandeling gemaakt. ’s Avonds zijn we naar een Nepalese bruiloft geweest. Er waren honderden mensen. We stonden daar in onze backpackersoutfits, terwijl iedereen in prachtige saree’s rondliep!! De hele avond kregen we gratis drank en eten en er werd volop gedanst. Ierse Andy was knetterlam, leende een gek hoedje van één van de andere gasten en ging bij iedere tafel handje schudden. Ik heb Andy uiteindelijk naar huis moeten dragen. Bij het guesthouse aangekomen ging hij er weer vandoor, eten regelen en nog naar de bar van het hotel. Hoe hij zijn bed in is gekomen weet hij zelf niet eens meer. Wonder boven wonder had hij niet eens een kater.
De volgende ochtend heb ik hem wakker getrapt, want we gingen met z’n driën (met Cullen ebij) naar Nagarkot, waar we mountainbikes wilden huren in een berggebied met de mooiste uitzichten. Ter plekke viel het uitzicht tegen door de bewolking en er was geen mountainbike te vinden. We hebben de hele middag op een terrasje kaartspelletjes gedaan, wat we ook veel in Kathmandu doen (ach, het was tenminste weer een andere locatie).

Zondag en maandag zijn Andy en ik naar de Last Resort gegaan, waar we high ropes en canyoning hebben gedaan. High ropes lijkt een uitvergroot kinderklimrek, maar valt nog flink tegen! Best lastig om je evenwicht te bewaren, niet te wiebelen en soepel over touwen op tig meter boven de grond te lopen. Canyoning was echt gaaf, door watervallen heen naar beneden aan een lijn en af en toe naar beneden zippen. Andy deed een bungyjump (eigenlijk iedereen daar), maar ik vind het het geld niet waard… Dus werd ik misbruikt als fotografe. Andy heeft trouwens zes dagen in dezelfde kleren gelopen!!! Als backpacker is veel mogelijk, maar dat gaat toch wat te ver… Net als de Indiaase en Nepalese mannen, waarvan sommige rondlopen in een broek met een gat bij de bips. Als ze moeten poepen gaan ze gewoon door de knietjes, maakt niet uit waar… Is overigens wel alleen de oude garde die het zo doet.

Terug in Kathmandu de volgende dag op pad gegaan om een paleis te bezichten, wat dicht bleek te zijn. Uiteindelijk in de ‘garden of dreams’ rondgeslenterd en wat gedronken. ’s Avonds hebben we een drankspelletje gedaan met pingpongballen en plastic bekertjes. Het hotel was zeer behulpzaam, want het bier werd bij een shopje op straat gehaald en in het restaurant van het hotel omgewisseld voor koude. ;-)
De volgende dag zijn we weer naar de bioscoop geweest. Eind van de middag met Marlous en haar vader een drankje gedaan en gegeten, toch leuk om bekenden uit Nederland tegen te komen!! ’s Avonds weer verder gegaan met het bierspel. Ik ging enigszins op tijd naar bed, omdat ik de volgende dag op tijd op het vliegveld moest zijn. De volgende ochtend hoorde ik van de man achter de receptie dat zijn collega in de gevangenis zat!!! Blijkbaar was de politie langsgekomen vanwege geluidsoverlast en leverde dat problemen op…

Op donderdag van Kathmandu via Delhi naar Bangkok gevlogen. Een goedkoop guesthouse gevonden in de buurt van backpackersstraat Khao San Road. Ik zat hier op de zesde verdieping, dus goed voor de conditie. De volgende dag meteen van start gegaan met Buddha- en tempelbezichtigingen. ’s Avonds op straat Amerikaanse Andrew, die ik in Nepal heb leren kennen, weer tegen het lijf gelopen. Met hem en een vage Engelse jongen die al 7 jaar van huis was een drankje gedronken.
Zaterdag 28 april met Andrew met de bus naar de Chatuchak weekend markt gegaan, waar we vooral veel rondgeslenterd hebben. Op de terugweg de skytrain genomen om het openbaar vervoer in Bangkok te ervaren. Bij Victioria Monument uitgestapt, rondgewandeld en geluncht. Terug lopend naar het guesthouse kwamen we Michel tegen, leuk om weer even een bekende uit Nederland te zien. ’s Avonds met Andrew heerlijk Thaïs gegeten in een achteraf familierestaurantje en daarna bier gedronken in Khao San Road, waar je gegarandeerd vermaakt wordt door al het rare volk wat er rondloopt.

Het plan om eerst Thailand te doen, daarna Laos en Cambodja, heb ik van tafel geveegd. Ben op zondag met Andrew meegegaan naar Cambodja. We hadden de minibus en taxi gelukkig al geregeld in Bangkok, want de grens is één grote vaagheid! Bij de grens zei onze chauffeur dat we het beste Thaïse Bath konden pinnen en omwisselen voor Cambodiaanse Riel, want in Cambodja kan je alleen dollars pinnen. Natuurlijk bleek in Cambodja dat je flink wordt afgezet als je met de Riel betaald en alsof dat nog niet erg genoeg was, moest iedereen het nog tien keer herhalen. Naja, dan spekken we de arme land maar wat meer. Tijdens de bus en taxi rit zaten we met een Canadees stel, waar we uiteindelijk ook een kamer mee deelden in het guesthouse. ’s Avonds in een guesthouse met zwembad gegeten en gedronken, daarna rondgewandeld in de stad, waar een hoop leuke night markets zijn en een gezellige pubstreet.
De volgende dag met z’n vieren een tour gedaan naar Ankor Wat en Ankor Thom. In Ankor Wat ben ik op een kleedje bij een waarzegger beland. Ik moest een wens doen en een of ander ding in een soort boek prikken. Het Canadeese meisje was voor mij, er werd bij haar wat getwijfeld maar haar toekomst was wel ok. Bij mij begon hij te stralen en te glunderen, mijn toekomst was vol geluk!!! Helaas ik geloof ik niet in al die onzin, maar heb er wel een leuk rood armbandje gekregen… De tour was inclusief lokale lunch, wat heel gezellig plaatsvond op een picknick-kleed bij de tempels. Na de lunch zorgde het Canadeese stel voor entertainment, ze liepen aan één stuk door te kibbelen. Ze waren maar 1 dag in Siem Reap en het programma van onze tour sloot niet aan op hun wensen. Uiteindelijk besloten we de tour (tegen kleine bijbetaling) aan te passen, waarop ze vervolgens een uur later toch weer het oude plan wilden… Hoe hun avond is afgelopen weet ik niet, ze gingen naar de sunset bij de tempels, maar rond die tijd was er gigantische donder, bliksem en regen… Andrew en ik gingen ’s middags na de tour nog even over de marktjes struinen. ’s Avonds hebben we Cambodiaanse barbecue gegeten, met koe, kip, inktvis, slang en krokodil!!! Slang is taai en krokodil is eigenlijk wel lekker. Het was een aparte manier van barbecue-en, met in het midden het vlees en eromheen een soort soep waar je groenten en noedels in kookt. Daarna de kroeg in gedoken en Koninginnedag gevierd met een hoop Nederlanders!!! Het plan om de volgende dag vroeg op te staan voor de sunrise bij Ankor Wat hebben we toch maar geschrapt.
We hadden ons echter wel opgegeven voor een kookcursus, dus de wekker ging veel te vroeg naar mijn zin. Met de kookcursus gingen we eerst naar de markt en daarna de gerechten bereiden. Ik heb een spicy shrimp salad en amok scalop (met sint jacobs schelpen) gemaakt. We hebben heerlijk gekookt en gegeten en kregen een certificaat mee, jippie! ;-) Eind van de middag terug gegaan naar het gebied met alle tempels om er nog een paar te bezichtigen en voor de zonsondergang (maar helaas was het bewolkt). ’s Avonds wederom in de kroeg beland, waarbij ik verder ging waar ik de vorige avond was gebleven: Kryptonite! Mijn nieuwe favoriet, een drankje met red bull, blue curacoa, vodka en nog wat sterke drank. Op de kaart stond de cocktail onder het kopje ‘killers’ .
Wederom kon ik het geluid van de wekker om 4.45 niet waarderen, maar toch maar opgestaan voor de sunrise, die zeker de moeite waard was!!! Het plan om daarna wat te slapen heb ik ook niet uitgevoerd, skypen met Peter is toch leuker. Daarna met 2 Nederlandse meiden een tour gedaan naar een floating village. Een leuke tocht over het water, waarbij we ook nog een stukje de boot mochten besturen (net als een auto). Verder naar een school geweest waar ook diverse orphans wonen en naar een vis- en krokodillenkwekerij. ’s Middags met Maud en Marieke door de stad geslenterd en een vismassage gedaan. Het ziet er suf uit, maar is ontzettend leuk!!! In het begin voelt het heel gek als al die vissen aan je voeten zitten te lurken en het kietelt ontzettend. Dus met veel gegil, gelach en gespartel en een biertje erbij hebben we ons prima vermaakt. We hebben daarna op de foodmarket gegeten. Bijzonder om te zien zijn de orphans die daar rondlopen, lege blikjes en flessen vragen en de restjes eten van tafel snaaien en verderop verdelen en opeten.

Van Siem Reap ben ik met een negen uur durende boottocht naar Battambang gegaan. De tocht bracht ons langs allemaal floating villages, waar zo hier en daar iemand op de boot sprong (het was geen toeristische boot, maar een soort openbaar vervoer). Spartelende kindjes in het water zwaaiden en deden stoere salto’s als we voorbij kwamen. Ik zit hier met een Duits meisje in een hotel, wat luxe klinkt, maar een 2 dollar dormatory room is ;-). ’s Avonds met haar Mexicaans gegeten en rondgewandeld, op zoek naar de night market, wat alleen een food market bleek te zijn. Daarna op zoek gegaan naar de X Gold Beer Garden, die verkeerd stond aangegeven in de Lonely Planet. In de straat waar het zou moeten zijn werden we bijna aangevallen door een woeste hond, waardoor we niet meer terug durfden. We besloten een omweg te nemen, waardoor we bij toeval toch de beer garden vonden!! Hier was life Cambodiaanse muziek.
Anna en ik hebben eerst heerlijk uitgeslapen. Daarna hebben we ontbijt gehaald bij een bakkertje, een fruitshake op de markt en hebben dit in het zonnetje langs de rivier zitten opeten. Met twee gehuurde fietsen gingen we op zoek naar de bambootrein. Dit gedeelte van Azië spreekt een stuk minder goed Engels, waardoor we diverse keren verkeerd reden. Volledig bezweet van het fietsen in de volle zon kwamen we uiteindelijk aan bij de bambootrein. Dit is een soort houten vlot met wieltjes eronder en een motor en gaat razend hard!!! Er is maar 1 spoor, dus als je tegenliggers tegenkomt moet het treintje met de minste passagiers van het spoor af om de ander erlangs te laten. ’s Middags rondgeslenterd en gegeten op de grote markt en een pedicure/manicure gedaan. De Cambodjaanse meisjes spraken geen Engels en waren continu aan het lachen om de teennagels van Anna, die nog nooit een pedicure had gedaan, dus zich flink verontschuldigde voor haar rampzalige nagels. Mijn nagels waren ook om te huilen, nog steeds oranje van de henna van het begin van mijn reis!!! Ondanks dat ik bijna 3 maanden aan het reizen ben krijg ik het nog steeds voor elkaar om te verbranden, m’n rug is kreeft-rood! ’s Avonds op de markt gegeten, zomaar wat besteld. De pregnant egg’s durfden we toch niet aan, gatver!

Groetjes vanuit Cambodja!
Willemien

• 06 Mei 2012 - 18:39

Ilonka:

haha zag er leuk uit die kookworkshop... slang taai, hoe kom je erbij gatver. Maar krokodil is wel stoer dat je dat gegeten heb!! JE maakt wel veel vrienden daar hé.. wel gezellig!!

liefs ilonka

Willemien, Irene, Sterre (3) en Jelle (1)

Wij zijn Willemien (39), Irene (37), Sterre (3) en Jelle (1). Hierbij een klein inkijkje in onze karakters. Wil je meer weten, blijf onze blogs volgen! Willemien: Avontuurlijk, energiek en kan moeilijk stilzitten. Huppelt het liefst met 1 kind op de rug en 1 kind op de buik rond in de natuur. Heeft al veel gereisd, zowel alleen als samen met Irene. Ze houdt van lekker eten met een wijntje en goed gezelschap. Om de boel toch een beetje in balans te houden wurmt ze zich af en toe in een gekke yoga pose. Ze is er altijd voor te porren om nieuwe dingen uit te proberen. Irene: Heeft het liefst een schroeftol in haar rechterhand en een biertje in haar linkerhand. Ze is een tikkeltje chaotisch en brengt daarom graag structuur aan met een labelwriter. Ze is besmet met het reisvirus door Willemien. Kan zich ergeren aan de lompheid en het gestuiter van Willemien en Sterre. Werkt in het onderwijs en is dol op (puberende) kinderen, maar heeft gelukkig ook veel liefde voor onze kleintjes. Vindt zichzelf de grootste grappenmaker in huis, maar moet vaak al te hard om zichzelf om het nog te kunnen vertellen. Sterre: Sterre is een enthousiaste peuter van 3 jaar. Heeft alleen een aan-knop, de uit-knop ontbreekt. Stuitert het liefst de hele dag rond, dat heeft ze niet van een vreemde. Wordt helemaal wild van water en fietsen. Maar eigenlijk is alles wat buiten plaatsvind goed voor haar. Zodra haar kleine broertje in de draagzak mag, staat zij te popelen om ook op de rug in de ‘draagtas’ te zitten. Bemoeit zich (té) graag met Jelle en moedert dan “zo zijn we niet getrouwd hè Jel!” Jelle: Een lief klein mannetje van 1 jaar, die soms ook een behoorlijke dondersteen is. Tel af van 3 tot 1 en hij wordt helemaal wild van enthousiasme. Zijn favoriete bezigheid is dan ook plonzen en schreeuwen in bad, het liefst samen met zijn grote zus. De draagzak is niet zijn favoriete kledingstuk, maar als we eenmaal op weg zijn kan hij hier flink van genieten.

Actief sinds 01 Feb. 2012