Tweemamasopreis: het begin van het grote avontuur! - Reisverslag uit Rijswijk, Nederland van Willemien, Irene, Sterre (3) en Jelle (1) - WaarBenJij.nu Tweemamasopreis: het begin van het grote avontuur! - Reisverslag uit Rijswijk, Nederland van Willemien, Irene, Sterre (3) en Jelle (1) - WaarBenJij.nu

Tweemamasopreis: het begin van het grote avontuur!

Door: Willemien, Irene, Sterre (3) en Jelle (1)

Blijf op de hoogte en volg Willemien, Irene, Sterre (3) en Jelle (1)

27 December 2023 | Nederland, Rijswijk

Welkom bij onze reisblog! Wij zijn twee mama’s, Willemien (39 jaar) en Irene (37 jaar) met twee fantastische kleine ukkepukjes, monstertje Sterre (3 jaar) en draakje Jelle (1 jaar). Wij zitten niet graag stil, zijn gek op avontuur en houden van onze niet-standaard levensstijl. Ik (Willemien) heb in mijn eentje 7 maanden gereisd en Irene en ik samen hebben 3 maanden gereisd. Tijdens deze reis is onze liefde voor Azië ontstaan en gegroeid. Komend jaar vertrekken we voor onbepaalde tijd, om deze liefde voor reizen te delen met onze kids. Het plan is ongeveer een jaar weg te blijven, maar niks ligt vast. We laten ons leiden door de kids en alles wat op ons pad komt. Startpunt wordt waarschijnlijk Bangkok, wat voor de mama’s thuiskomen is. Voor ons bekend terrein, voor de kleintjes een prima plek om te acclimatiseren. We delen graag ons reisverhaal, beginnend met de voorpret thuis.

Onze eerste voorbereiding in Nederland is de verkoop van ons huis. Vijf jaar geleden kochten we een verouderde jaren 30 pastorie, waar meer aan moest gebeuren dan we ooit hadden gedacht. Met bloed, zweet en tranen gingen we aan de slag, waarbij we dit soms iets te letterlijk namen. Het klussen kostte ons namelijk regelmatig bezoekjes aan de huisartsenpost (gebroken voet en tork bitje door de vinger van Irene en een verroeste spijker door mijn voet), de fysio (i.v.m. hernia van Irene) en de psycholoog, maar inmiddels zijn we klaar met klussen en is het een prachtig paleisje geworden. Het te koop bord staat in de tuin! Ben je nieuwsgierig naar het eindresultaat, zoek dan op Maasdijk 12 te Rijswijk (Noord-Brabant) op Funda.

Pas als het huis verkocht is durven we verdere stappen te nemen om onze droom te verwezenlijken. Mijn hoofd maakt al overuren met alles wat er moet gebeuren. Waar doen we onze spullen in de opslag? Welke verzekeringen sluiten we af? Welke vaccinaties hebben we nodig? Wat zijn de gevolgen van uitschrijven uit Nederland? Sterre wordt waarschijnlijk tijdens de reis 5, hoe zit het met leerplicht? Gaan we onze auto’s schorsen of verkopen? Wat moet er allemaal opgezegd worden in Nederland? Gelukkig zijn we niet het eerste gezin wat op wereldreis gaat. Afgelopen maanden heb ik het leerzame online programma “Reis (onder)Wijs” van Travelling the Young ones gevolgd, waar ik al een hoop antwoorden heb kunnen vinden. Extra uitdaging voor ons is dat we twee mama’s zijn, niet heel de wereld is hier al op ingesteld. Komende tijd zoeken we uit waar we wel en niet welkom zijn, want er zijn serieus nog landen waar de doodstraf staat op huwelijken tussen hetzelfde geslacht. Ook moeten we uitzoeken hoe het zit met gezag, mocht er met één van ons wat gebeuren. Beide kids hebben de achternaam van Irene en hebben in mijn buik gezeten. Wij zijn geregistreerd partners, dus niet getrouwd. Dit zijn allemaal dingen om uit te zoeken en rekening mee te houden qua landen keuze of op voorhand nog aanpassingen in te doen (op het dragen in de buik na, ik denk dat Irene het niet leuk vindt als we voor de vorm Sterre en Jelle nog even in haar buik proppen [e-1f609]). We komen dan ook graag in contact met andere (lesbische) moeders met reiservaring naar Azië om te sparren over de hobbels die we hebben te nemen.

Sterre proberen we inmiddels al een klein beetje voor te bereiden op het grote avontuur wat we tegemoet gaan. Maar hoe bereid je een driejarige hierop voor? Daar waar het bij leeftijdsgenootjes draait om naar school gaan, hebben wij het over ‘de grote reis’. Gelukkig hebben we een echt buiten kind en wil ze niets liever dan zwemmen. Dat moet vast goedkomen op reis. Jelle vindt alles prima, zolang hij zijn mama’s en zus om zich heen heeft. Als de kids hun dag niet hebben, gooien we ze in bad en is het dolle pret. Met (hopelijk) veel zwembaden, water en mooi weer in Azië gaan ze zich vast goed vermaken. Vandaag hadden we met z’n vieren een draagconsult, het eerste ‘uitje’ in het teken van de reis. We wilden voor ons beiden een goede draagzak, zodat we allebei beide kids kunnen dragen. Als het aan mij ligt zelfs twee tegelijk haha [e-1f609], al weet ik niet hoe realistisch dat nog is over een jaartje als ook Jelle weer wat kilo’s zwaarder is. Daarnaast gaan we binnenkort ook op onderzoek uit wat we mee willen nemen voor de kinderen om in te slapen. Er zijn veel soorten en maten tentjes te vinden, waarbij sommige op een bed moeten en andere los op de grond kunnen. Verder gaan we op jacht naar een goede backpack-koffer. Ik draag graag een backpack (mijn oude exemplaar mag mee op avontuur) en Irene gaat op zoek naar een kruising tussen een koffer/tas op wieltjes en backpack. Want tsja, een hoop spullen zullen we wel moeten zeulen… al denkt Sterre tegen die tijd vast wel dat ze zelf een backpack van 20 liter op haar rug kan dragen [e-1f609].

Komende tijd zullen we meer voorpret delen en een update geven met betrekking tot de verkoop van ons huis. Reis je met ons mee met onze avonturen via onze blog?

• 28 December 2023 - 03:30

Marise :

Heel leuk om zo jullie voorbereidingen te volgen

• 28 December 2023 - 13:57

Peter Milikan:

Hoi Willemien [e-38] Irene (en natuurlijk Sterre en Jelle),

Wat ontzettend leuk, maar zeker ook spannend voor jullie zeg.

Ik ben zelf nog nooit in Azië geweest, dus ik ga jullie avonturen graag volgen zodat het tenminste nog een beetje lijkt alsof ik er ook geweest ben.

In ieder geval heel veel plezier, blijf gezond en vooral... genieten!

• 28 December 2023 - 16:50

John Tendeloo:

Hoi Willemien, Irene, Sterre en Jelle,

Voor Willemien en Irene niet de eerste keer op een lange reis.

Heb de vorige sessies ook gevolgd.

Hoop dat jullie allemaal heel veel plezier hebben en voor nu, een gezond en gelukkig nieuwjaar.

Ps. ik dacht ik verander mijn email adres van de zaak naar mijn prive mail adres, maar nu is mijn email adres van de zaak verwijdert uit de mailinglist van Willemien, kun je john.tendeloo@gmail.com toevoegen op je mailing list.

Gr. John

• 29 December 2023 - 18:53

Charlotte:

Klinkt heerlijk! Het huis verkopen lijkt voor nu nog de enige hobbel op jullie pad. Laten we hopen dat dat zijn weg gaat vinden. Ik lees graag mee met jullie belevenissen.

Charlotte

• 04 Januari 2024 - 17:09

Marion Lemmers :

Wat een prachtig vooruitzicht!

Willemien, Irene, Sterre (3) en Jelle (1)

Wij zijn Willemien (39), Irene (37), Sterre (3) en Jelle (1). Hierbij een klein inkijkje in onze karakters. Wil je meer weten, blijf onze blogs volgen! Willemien: Avontuurlijk, energiek en kan moeilijk stilzitten. Huppelt het liefst met 1 kind op de rug en 1 kind op de buik rond in de natuur. Heeft al veel gereisd, zowel alleen als samen met Irene. Ze houdt van lekker eten met een wijntje en goed gezelschap. Om de boel toch een beetje in balans te houden wurmt ze zich af en toe in een gekke yoga pose. Ze is er altijd voor te porren om nieuwe dingen uit te proberen. Irene: Heeft het liefst een schroeftol in haar rechterhand en een biertje in haar linkerhand. Ze is een tikkeltje chaotisch en brengt daarom graag structuur aan met een labelwriter. Ze is besmet met het reisvirus door Willemien. Kan zich ergeren aan de lompheid en het gestuiter van Willemien en Sterre. Werkt in het onderwijs en is dol op (puberende) kinderen, maar heeft gelukkig ook veel liefde voor onze kleintjes. Vindt zichzelf de grootste grappenmaker in huis, maar moet vaak al te hard om zichzelf om het nog te kunnen vertellen. Sterre: Sterre is een enthousiaste peuter van 3 jaar. Heeft alleen een aan-knop, de uit-knop ontbreekt. Stuitert het liefst de hele dag rond, dat heeft ze niet van een vreemde. Wordt helemaal wild van water en fietsen. Maar eigenlijk is alles wat buiten plaatsvind goed voor haar. Zodra haar kleine broertje in de draagzak mag, staat zij te popelen om ook op de rug in de ‘draagtas’ te zitten. Bemoeit zich (té) graag met Jelle en moedert dan “zo zijn we niet getrouwd hè Jel!” Jelle: Een lief klein mannetje van 1 jaar, die soms ook een behoorlijke dondersteen is. Tel af van 3 tot 1 en hij wordt helemaal wild van enthousiasme. Zijn favoriete bezigheid is dan ook plonzen en schreeuwen in bad, het liefst samen met zijn grote zus. De draagzak is niet zijn favoriete kledingstuk, maar als we eenmaal op weg zijn kan hij hier flink van genieten.

Actief sinds 01 Feb. 2012